Klik Sini Utk tanda terima kasih pd Blog ni

Tuesday, April 26, 2011

Ceramah Utz shamsuri 2011 (UPDATE)


BM 3 Bab bersin dalam solat (2011)
http://www.mediafire.com/?8vuo9164wz5j1tf
BM 2 Bab tegah bilal makan gaji
http://www.mediafire.com/?7r9swf34wz3jzvv
BM 19 Bab rampas tempat duduk dlm masjid
http://www.mediafire.com/?p03633p5f3n4te9

Monday, April 25, 2011

National Geographic Inside Mecca subtitle melayu (2003)




Cerita ni yg selalu ada dlm astro time haji.So mungkin ada org yg x tengok lagi,boleh download.
Part 1
http://www.mediafire.com/?iv0c9t4oq99pbgn
Part 2
http://www.mediafire.com/?6yvcdynul5lu3sx

Mimpi pelajar UIA berjumpa Nabi Muhammad S.A.W

Cerita ni dah lama tersebar.mungkin ada org yg tak pernah baca lagi,boleh menhayati kisah ni..

Muhasabah: Mimpi pelajar UIA berjumpa Nabi Muhammad S.A.W

luangkan masa kalian untuk membaca.. ambil peringatan dari Baginda Nabi sempena keputeraannya tahun ini.. tunjukkan kecintaan pada Rasulullah s.a.w...

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani...

Ya Allah..lancar jari ini menaipkan sebuah pengalaman yg amat berharga dr seorang insan yg dipilih Allah utk berjumpa Nabi Muhammad s.a.w. melalui mimpi hari Khamis, 16 Rejab 1427H bersamaan 10 0gos 2006.

Nama yg dipilih oleh ayah beliau adalah Syamimi yg bermaksud 'kesayanganku', jua gelaran Nabi pada puteri kesayangan Baginda, Fatimah. Ketika khilaf memilih nama itu, ayah beliau mengharapkan mudah2an suatu hari nanti anaknya akan menjadi salah seorang mutiara kesayangan Rasulullah s.a.w. Alhamdulillah, doanya makbul selepas 23 tahun kelahiran anak sulungnya daripada 8 adik-beradik.

Al-Quran 30 juzuk terpelihara kemas dalam hatinya. Beliau menghabiskan masa 3 tahun utk menghafal 30 juzuk Kalamullah ketika berada di negeri kelahirannya. Beliau hafal sendiri utk memenuhi harapan ibu ayah yang mengharapkan ada dalam kalangan anak mereka menjadi seorang hafiz atau hafizah. Sebagai anak sulung, beliau mengambil tanggungjawab ini utk menjadi contoh kpd adik2 yg lain. Setiap hari beliau hafal 2 mukasurat Al-Quran dan tasmi' dgn ustaz di sebelah rumahnya. Sekarang beliau pelajar tahun 4 jurusan Undang-Undang Syariah di universiti ini.

Akak ni memang diuji dengan sakit yg tak tahu apa punca sejak lebih setahun yg lalu. Sakitnya rasa seperti ditikam-tikam dengan pisau di bahagian belakang tubuhnya, tambahan pula kaki yang sakit di bahagian lutut sejak 8 tahun lalu tidak pernah sembuh. Pernah satu ketika, selepas makan, beliau muntah bersama segumpal rambut dari kerongkongnya. Penderitaannya hanya Allah dan dia sendiri yang tahu. Sudah lama beliau tidak terdaya ke kelas kerana sakit itu membuatkan dia tidak dapat berdiri atau berjalan. Hilang selera makannya hingga badannya susut hampir 13 kg. Beliau hanya menggagahkan diri untuk pergi berwudhu' 2 hingga 3 kali sehari. Wudhu' itu dijaga sebaik mungkin untuk ibadah sepanjang hari.

Hari2 yang dilaluinya dipenuhi dgn membaca Al-Quran dan qiamullail sebagai pendinding daripada gangguan yg terus2an menyakiti diri. Diceritakan makhluk2 halus itu akan mengganggunya terutama pada waktu sebelum Subuh, Zuhur dan Maghrib. Beliau telah banyak berubat di merata tempat, berjumpa doktor2 pakar, malah ulama' yg faqih dalam ilmu perubatan islam serta akhir sekali bertemu sorang lecturer di sini. Tapi beliau hanya mampu bertahan. Pesan ustaznya, setiap kali beliau sakit, banyakkan baca Surah Al-Baqarah.

Pagi Khamis itu, beliau berniat utk hadir kuliyah sebab sudah terlalu lama tidak mampu ke kelas. Beliau bangun kira2 jam 4.30 pagi utk solat. Berbekalkan sedikit kekuatan yg digagahkan, beliau ke bilik air utk berwudhu' dgn memapah dinding dan segala apa yg mampu membantu beliau untuk berdiri. Habis berwudhu', beliau jatuh tersungkur, rasa seperti ada yg menolak keras dari belakang. Tika itu beliau sudah tidak mampu berdiri, justeru beliau merangkak ke bilik. Sampai saja di bilik, beliau ketuk pintu dan rebah di depan bilik tersebut. Disebabkan sakit yg mungkin dah tak tertanggung, dengan spontan beliau niatkan, "Ya Allah, kiranya mati itu baik untukku, aku redha, tapi kiranya Engkau ingin aku terus hidup, aku ingin dengar kata-kata semangat drpd Rasulullah s.a.w. sendiri.."

Kemudian beliau pengsan. Sahabat2 sebilik mengangkat beliau ke dalam biliknya dan di baringkan di sana . Waktu itu, sahabat2nya telah pun 'forward message' pd rakan2 yg lain agar dibacakan surah Yasin kerana beliau nampak sudah nazak. Malah mereka telah sedia dgn nombor2 ahli keluarganya utk dihubungi kiranya ada apa2 berlaku dengan izin Allah. Kira2 jam 11 pagi itulah, ketika tertidur dgn tenang dalam waktu qoilullah, beliau bermimpi. Beliau sedang terbaring dalam keadaan memakai telekung dgn tangannya diqiam seperti dalam solat di suatu tempat asing yang sangat cantik. Beliau terbaring di sebelah mimbar dan kelihatan banyak tiang di sekitarnya.

Tiba-tiba datang seorang Hamba Allah dgn wajah yang bercahaya dari arah depan dan berdiri hampir sekali, kira2 2 meter dari beliau. Wajahnya SubhanaLlah..indah sekali, tak dapat nak digambarkan. Beliau tertanya2, siapakah orang ini? cantik sekali kejadiannya dan hati beliau rasa sangat tenang dgn hanya melihat wajahnya. Dirasakan seluruh kesengsaraan yg ditanggung selama ini lenyap begitu sahaja. Kemudian, Hamba Allah itu mengatakan, "Assalamu'alaikum, ana Rasulullah.." Subhanallah..baginda Nabi rupanya! Nabi memakai jubah putih dan kain serban berwarna hijau di atas bahu baginda. Beliau nampak dgn jelas mata Baginda Nabi, janggut Baginda, rambut Baginda, kain serban di atas bahu Baginda dan tubuh Baginda. Kemudian Nabi katakan "Enti fil masjidi" (kamu sekarang berada di masjidku, Masjid Nabawi).. Allahuakbar!

Kemudian Baginda Nabi s.a.w. berkata: QalAllahuta' ala; "InnaAllahama' assobirin" (sesungguhnya Allah bersama orang2 yg sabar). Ketika mendengar suara Nabi mengalunkan Kalamullah, terasa bergema suara merdu Nabi di seluruh alam. Sememangnya Baginda sebaik-baik kejadian dan diciptakan dgn penuh kesempurnaan. Nabi katakan (dalam lughahl arab, tp diterjemahkan di sini) ; "Ya Syamimi, dengan berkat kesabaran enti, dgn sakit yg enti tanggung selama ini, dan dgn berkat Al-Quran yg enti pelihara di dlm hati, maka Allah bukakan hijab utk enti nampak ana.." Ketika Nabi menyebut Ya Syamimi, terlintas di hatinya "Ya Allah..Baginda kenal ummatnya!". Ya Rasulullah... Ketika itu, beliau dapat merasakan baiknya Allah, memberikan nikmat yg begitu besar buat dirinya.

Kemudian Nabi katakan lagi; "Sampaikan salamku buat sahabat2 seperjuangan Islam. InsyaAllah, kita semua akan berjumpa nanti.." Nabi s.a.w. kemudian melafazkan; "Ummati.. ummati..ummati..." dan beliau nampak jelas Nabi menangis saat itu. Beberapa titisan airmata Baginda yg suci mengalir utk ummat Baginda! Kemudian Baginda Nabi melangkah pergi. Beliau merintih, "Jangan pergi Ya Rasulullah.." tetapi Baginda tetap pergi. Subhanallah, walaupun kita tak pernah bersua dgn Nabi yg mulia, Baginda kenal dan sentiasa ingat akan ummatnya. Beliau sendiri tidak pasti, apakah Baginda menangis kerana rindu kepada ummatnya, atau mungkin saja baginda sedih dgn ummat akhir zaman ini? wallahua'lam...

Sedar daripada tidur yg amat indah pengisiannya itu, beliau masih dikelilingi oleh rakan2 yg turut terdengar rintihan beliau dalam tidurnya "Jangan pergi Ya Rasululah..." Beliau kemudian menceritakan kpd para sahabat tentang mimpinya sekaligus menyampaikan salam Rasulullah buat ummat Baginda. Semua yg mendengar menangis lantaran rindu pada Nabi. Rasa malu pada Nabi krn kita jarang2 ingat pada Baginda sedangkan kita amat terhutang budi padanya. Lebih2 lagi kita sedar bahawa hanya syafaat Bagindalah yg dikejar di akhirat kelak.

Ya Allah..ketika itu, tiada kata yg lebih tinggi drpd kalimah Alhamdulillah utk di rafa'kan pada Allah atas ni'mat yg begitu besar yg Allah berikan pada dirinya. Rasa tak layak dirinya menerima anugerah dgn ujian yg hanya sedikit berbanding insan2 yg lebih berat diuji oleh Allah. Kiranya ada kalimah pujian yg lebih tinggi dr Hamdalah, pasti akan beliau sebutkan buat Allah Yang Maha Kaya. Semuanya terangkum dalam Rahmat-Nya yg melimpah ruah. Rasa sakit masih menular di tubuhnya. Cuma kali ini dia bertekad tidak akan menangis lagi utk kesakitan ini.

Usai solat Zuhur, rasa sakit yg ditanggung makin hebat. Tak pernah beliau merasakan sakit yg sebegitu rupa. Terasa panas seluruh badan dan seluruh tubuhnya rasa ditikam pada setiap penjuru. Kalau dulu, beliau akan menangis dalam menghadapi kesakitan, namun pada waktu itu beliau pujuk diri utk tidak menangis. "Apa sangatlah sakit yg aku tanggung ini berbanding nikmat yg Allah telah bagi utk melihat Baginda Nabi s.a.w.."

Kemudian beliau tidur. Beliau terus rasakan berada di tempat tinggi, tempat yg biasa hadir sepanjang beliau menerima gangguan. Beliau katakan "Ya Allah, apa lagi yg hendak Engkau berikan buat hambamu yg hina ni, rasa malu sangat dengan-Mu Ya Allah..." Kemudian dgn izin Allah, datang empat orang yg berpakaian serba hijau. Salah seorang daripadanya mengatakan; "Assalamu'alaikum Ya Syamimi..Rasulullah s.a.w. sampaikan salam buatmu. Kami utusan Rasululah..Nahnu khulafa' ar-rasyidin. Ana Abu Bakr, ini Ummar Al-Khattab, Uthman bin 'affan dan Ali.." Subhanallah..Saidina Abu Bakr memperkenal dirinya dan ketiga2 sahabat yg mulia. Beliau nampak sendiri, Saidina Abu Bakr yg amat lembut perwatakannya, Saidina Ummar dgn wajah tegasnya, Saidina Uthman yg cantik sekali dan Saidina 'Ali yg agak kecil orangnya.

Para Sahabat mengatakan; "Kami diutuskan oleh baginda Nabi utk membantu enti.." Kemudian keempat2 mereka membacakan ayat 102 surah Al-Baqarah yg bermaksud:

"Dan mereka mengikuti apa yg dibaca oleh syaitan-syaitan pada masa kerajaan Sulaiman. Sulaiman itu tidak kafir tetapi syaitan-syaitan itulah yg kafir, mereka mengajarkan sihir pada manusia dan apa yg diturunkan pada 2 malaikat di negeri Babylon iaitu Harut dan Marut. Padahal keduanya tidak mengajarkan sesuatu kepada seseorang sebelum mengatakan 'sesungguhnya kami hanyalah cubaan (bagimu) sebab itu janganlah kafir.' Maka mereka mempelajari dari keduanya (malaikat itu) apa yang (dapat) memisahkan antara seorang (suami) denagn isterinya. Mereka tidak akan dapat mencelakakan seseorang dgn sihirnya kecuali dengan izin Allah. Mereka mempelajari sesuatu yang mencelakakan, dan tidak memberi manfaat kepada mereka. Dan sungguh, mereka sudah tahu, barang siapa membeli (menggunakan sihir) itu, nescaya tidak akan mendapat keuntungan di akhirat. Dan sungguh, sangatlah buruk perbuatan mereka yang menjual dirinya dgn sihir, sekiranya mereka tahu.."

Selesai membaca ayat itu, para sahabat Nabi menghembus pada makhluk2 yang sedang mengganggu beliau dan mereka semua hancur terbakar. Subhanallah..waktu itu terus terasa seolah2 tubuhnya yg sakit dahulu ditukarkan Allah s.w.t. dgn tubuh yg baru. Hilang segala kesakitan yg setahun lebih ditanggung beliau dgn sabar. Saidina Abu Bakr mengatakan; "Inilah ganjaran besar dari Allah buat orang-orang yang sabar.." Kemudian, para sahabat Nabi yg mulia pun pergi meninggalkannya.

Selesai mimpi indah yg kedua ini, beliau bangun dr tidur dan terus duduk. Rakan2 sebilik pelik, kenapa beliau dapat bangun dan duduk dgn mudah . Kemudian sahabat2nya itu menyuruh beliau bangun berdiri dan alhamduliLlah..dgn mudah beliau bangun berdiri dan berjalan d sekitar bilik. "Ya Allah, penyakit ana dah sembuh.." Semua sahabat yang ada di situ bergembira dan menangis. Kemudian beliau segera ke bilik air untuk berwudhu'. Dengan tubuh yang 'baru', beliau sujud syukur pada Allah s.w.t. "Ya Allah, kiranya di beri tempoh sujud 100 tahun pun belum dapat diriku menjadi hamba-Mu yg bersyukur atas nikmat yg telah Engkau berikan.."

Beliau berpesan pada kami; "Adik-adik, wajarlah para sahabat Nabi yang mulia sanggup mati demi mempertahankan Baginda. Akak yang diberi rezeki melihat Nabi tak sampai pun 5 minit dah rasa tak sanggup berpisah dengannya. Kalau boleh, nak duduk je di bilik untuk beribadah pada Allah dan mengenang wajah Nabi yg mulia. Tapi menyedari banyak lagi taklifan dan tanggungjawab kita atas muka bumi Allah ini, maka hidup mesti diteruskan. Sekarang ini hati akak tenang sangat..kalau boleh, nak je akak pinjamkan hati ni walau hanya sesaat agar adik2 dapat merasakan betapa beningnya hati ini. Tapi itu tak mungkin kan , mungkin ini bahagian akak, bahagian kalian? Hanya Pemiliknya Yang Maha Tahu. Akhir sekali akak ingin katakan, tak rugi kita bersabar..."

Keperibadiannya indah. Cerminan al-Quran katanya 'Aisyah ra. Dari semua aspek kehidupan, diperagakannya hanyalah kesyumulan. Allah mengajar manusia berkehidupan di muka bumi ini melalui baginda. Menuruti sunnahnya adalah pahala. Kasih sayangnya tiada bertepi, dari yang kecil hingga yang tua, dari hamba hingga ke bangsawan, dari dulu sampai sekarang, hingga ke akhirnya.. Dialah peribadi unggul sepanjang zaman. Mencintainya suatu kemuliaan...

Pernah suatu ketika Rasulullah berkumpul didalam satu majlis bersama para sahabat. Tiba-tiba bergenang air mata baginda s.a.w. Para sahabat gelosah melihat sesuatu yang tidakmereka senangi di wajah Rasulullah saw. Bila ditanya oleh Saidina Abu Bakar ra, baginda mengatakan bahawa terlalu merindui ikhwannya.. Saidina Abu Bakar sekali lagi bertanya Rasulullah saw, "bukankah kami ini ikhwanmu?" Rasulullah menjawab, "Tidak, kamu semua adalah sahabatku.. ikhwanku adalah umatku yang belum pernah melihat aku tetapi mereka beriman dan sangat mencintaiku... Aku sangat rindu bertemu dengan mereka.."

Sesungguhnya Allah dan malaikat-malaikat-Nya bershalawat untuk Nabi. Hai orang-orang yang beriman, bershalawatlah kamu untuk Nabi dan ucapkanlah salam penghormatan kepadanya (al-Ahzab:56)

p/s: sungguh...berderaian air mataku mengalir..daku rindu akan dirimu..Ya Rasulullah!
(kisah ini dinukilkan oleh sahabat Syamimi hasil pengalaman benar yang telah dilalui..pernah disebarkan melalui e-mel & blog sebelum ini..)

sesungguhnya,ana sangat bersyukur kerana dilahirkan didunia ini sbgai ummat nabi Muhammad S.A.W...
banyakkan lah berselawat dan mendengar zikir..insyaAllah kita semua akan mendapt syafaatnya di Akhirat kelak..wallahu'alam..(*_*)

Nota: Orang2 yang bijaksana itu mengambil i'tibar, justeru, ambillah pengajaran kisah ini.

Sumber:ehoza

Doa Sebelum Makan dan Minum Dan Doa terlupa baca doa makan

Doa Sebelum Makan dan Minum

بِسْمِ اللَّهِ
Bismillaah
"Dengan menyebut nama Allah"

Doa di atas didasarkan pada hadits Umar bin Abi Salamah yang berkata bahwa Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam telah bersabda kepadanya:

يَا غُلَامُ سَمِّ اللَّهَ وَكُلْ بِيَمِينِكَ وَكُلْ مِمَّا يَلِيكَ

"Wahai anakku, sebutlah nama Allah, makanlah dengan tangan kananmu, dan makanlah makanan yang berada di dekatmu." (HR Bukhari no. 4957 dan Muslim no. 3767 dari Maktabah Syamilah)

Dan juga hadits Aisyah radliyallah 'anha, bahwa Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda:

إِذَا أَكَلَ أَحَدُكُمْ طَعَامًا فَلْيَقُلْ بِسْمِ اللَّهِ فَإِنْ نَسِيَ فِي أَوَّلِهِ فَلْيَقُلْ بِسْمِ اللَّهِ فِي أَوَّلِهِ وَآخِرِهِ

"Apabila seorang kalian ingin makan, hendaknya dia membaca "bismillah". Dan jika ia lupa membaca di awalnya, hendaknya ia membaca "bismillah fii awwalihi wa aakhirihi." (HR. al Tirmidzi dan Ahmad. Dishahihkan oleh Syaikh al Albani dalam Shahih Sunan At-Tirmidzi no. 1513)

Dalam hadits yang lain dari seorang sahabat yang telah membantu Rasulullah shalallahu ‘alaihi wasallam selama 8 tahun bercerita bahwa dia selalu mendengar Rasulullah shalallahu ‘alaihi wasallam apabila mendekati makanan membaca ‘bismillah.’” (HR. Muslim dan Ahmad. Dishahihkan oleh Al-Albani dalam Silsilah Shahihah, 1/111)

Cukup Bismillaah atau Bismillaahirrahmanirrahim?

Berdasarkan riwayat-riwayat yang ada, bacaan sebelum makan yang sesuai dengan sunnah adalah cukup dengan "bismillaah", tanpa tambahan ar-Rahmaan dan ar-Rahiim. Inilah pendapat yang dipilih oleh Syaikh al Albani berdasarkan hadits Umar bin Abi Salamah dan hadits 'Aisyah. Beliau mengatakan, "dan di dalam hadits terdapat dalil bahwa bacaan ketika akan makan hanya bismillaah saja."

Beliau juga menyatakan dalam Silsilah Shahihah (1/152) “Membaca sebelum makan adalah ‘Bismillaah’ dan tidak ada tambahan padanya. Dan semua hadits-hadits yang shahih dalam masalah ini tidak ada tambahan sedikitpun. Dan saya tidak mengetahui satu haditspun yang di dalamnya ada tambahan (bismillaahirrahmaanirrahiim, pent).”

Ibnu Hajar menguatkan pendapat di atas dengan bersandar kepada hadits Aisyah, "Dia (bismillaah,- pent) adalah lafadz paling jelas tentang bentuk bacaan (sebelum makan)." (Fathul Baari: 9/455)
Beliau rahimahullah juga menyatakan bahwa beliau tidak mengetahui satu dalil khusus yang mendukung klaim Imam Nawawi bahwa ucapan bismillaahirramaanirrahiim ketika hendak makan itu lebih afdhal. Padahal, sebagaimana yang dikatakan oleh Al-Albani, "tidak ada yang lebih afdhal daripada sunnah Nabi shallallahu 'alaihi wasallam."

Jika tidak ada keterangan tentang bacaan sebelum makan kecuali hanya bismillaah, maka tidak boleh menambah, terlebih lagi menyatakan bahwa menambahnya lebih utama. Sebabnya, karena bertentangan dengan hadits, "sebaik-baik petunjuk adalah petunjuk Muhammad shallallahu 'alaihi wasallam)." (Dikutip dari Silsilah Shahihah: 1/611)

Jika tidak ada keterangan tentang bacaan sebelum makan kecuali hanya bismillaah, maka tidak boleh menambah, terlebih lagi menyatakan bahwa menambahnya lebih utama.

Hukum membaca "Bismillaah"

Berdasarkan hadits-hadits di atas, menunjukkan bahwa membaca "bismillaah" ketika makan dan minum adalah wajib dan berdosa bila meninggalkannya.

Ibnul Qayyim rahimahullah berkata, “Yang benar adalah wajib membaca "bismillaah" ketika makan. Dan hadits-hadits yang memerintahkan demikian adalah shahih dan sharih. Dan tidak ada yang menyelisihinya serta tidak ada satupun ijma’ yang membolehkan untuk menyelisihinya dan mengeluarkan dari makna lahirnya. Orang yang meninggalkannya akan ditemani syetan dalam makan dan minumnya.”

Manfaat membaca "Bismilah" sebelum makan

Memulai makan dan minum dengan membaca "bismillaah" adalah sunnah Nabi shallallahu 'alaihi wasallam. Dan dalam sunnah terdapat banyak kebaikan dan keberkahan. Imam Ahmad mengatakan, “Jika dalam satu makanan terkumpul 4 (empat) hal, maka makanan tersebut adalah makanan yang sempurna. Empat hal tersebut adalah menyebut nama Allah saat mulai makan, memuji Allah di akhir makan, banyaknya orang yang turut makan dan berasal dari sumber yang halal."

Manfaat lainnya, akan berfungsi mencegah syetan dari ikut serta menikmati makanan tersebut. Diriwayatkan dari Hudzaifah radhiyallahu ‘anhu mengatakan, “Apabila kami makan bersama Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam, maka kami tidak memulainya sehingga beliau memulai makan. Suatu hari kami makan bersama Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam, tiba-tiba datanglah seorang gadis kecil seakan-akan anak tersebut terdorong untuk meletakkan tangannya dalam makanan yang sudah disediakan. Dengan segera Nabi memegang tangan anak tersebut. Tidak lama sesudah itu datanglah seorang Arab Badui. Dia datang seakan-akan didorong oleh sesuatu. Nabi lantas memegang tangannya. Sesudah itu beliau shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda, “Sesungguhnya syetan turut menikmati makanan yang tidak disebut nama Allah padanya. Syaitan datang bersama anak gadis tersebut dengan maksud supaya bisa turut menikmati makanan yang ada karena gadis tersebut belum menyebut nama Allah sebelum makan. Oleh karena itu aku memegang tangan anak tersebut. Syetan pun lantas datang bersama anak Badui tersebut supaya bisa turut menikmati makanan. Oleh karena itu, aku pegang tangan Arab Badui itu. Demi Allah yang jiwaku ada di tangan-Nya, sesungguhnya tangan syetan itu berada di tanganku bersama tangan anak gadis tersebut.” (HR. Muslim no. 2017)

Apabila lupa membaca "Bismillah"

Apabila sudah memulai makan atau minum, lalu teringat belum membaca basmalah, maka hendaknya membaca:

بِسْمِ اللَّهِ فِي أَوَّلِهِ وَآخِرِهِ

Bismillaahi fii Awwalihii wa Aakhirihi
"Dengan menyebut nama Allah di awal dan akhirnya."

Dari Aisyah radliyallah 'anha, Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda:

فَإِذَا أَكَلَ أَحَدُكُمْ طَعَامًا فَلْيَقُلْ بِسْمِ اللَّهِ فَإِنْ نَسِيَ أَنْ يَقُولَ بِسْمِ اللَّهِ فِي أَوَّلِهِ فَلْيَقُلْ بِسْمِ اللَّهِ فِي أَوَّلِهِ وَآخِرِهِ

"Apabila seorang kalian ingin makan, hendaknya dia membaca 'bismillah'. Dan jika ia lupa membaca di awalnya, hendaknya ia membaca 'bismillaahi fii awwalihi wa aakhirihi'." (HR. Ahmad, al Tirmidzi, dan Ibnu Majah. Dishahihkan oleh Al-Albani dalam Shahih Sunan Ibnu Majah no. 3264, Shahih Sunan At-Tirmidzi no. 1513, al Irwa' no 1965)

Atau membaca:

بِسْمِ اللَّهِ أَوَّلَهُ وَآخِرَهُ

Bismillaahi Awwalahu wa Aakhirahu
"Dengan menyebut nama Allah, awal dan akhirnya."

Berdasarkan hadits Aisyah radliyallah 'anha, Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda:

إِذَا أَكَلَ أَحَدُكُمْ فَلْيَذْكُرْ اسْمَ اللَّهِ تَعَالَى فَإِنْ نَسِيَ أَنْ يَذْكُرَ اسْمَ اللَّهِ تَعَالَى فِي أَوَّلِهِ فَلْيَقُلْ بِسْمِ اللَّهِ أَوَّلَهُ وَآخِرَهُ

"Apabila seorang kalian ingin makan, hendaknya dia membaca 'bismillaah'. Dan jika ia lupa membaca di awalnya, hendaknya ia membaca 'bismillaahi awwalahu wa aakhirahu'." (HR. Ahmad, Abu Daud, dan Ibnu Majah. Dishahihkan oleh Syaikh Al Albani dalam Shahih Ibnu Majah: 3264 dan Shahih al–Targhib wa al-Tarhib, no. 2107)

Disebutkan dalam Riyadhus Shalihin, "Pernah Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam duduk dan ada seorang laki-laki yang sedang makan tapi belum membaca "bismillah" sehingga makanannya tinggal satu suap. Ketika ingin memasukkannya ke mulutnya, dia membaca, "Bismillaahi Awwalahu wa Aakhiaihu", maka Nabi shallallahu 'alaihi wasallam tertawa, lalu bersabda, "Syetan ikut serta makan bersamanya, dan ketika dia menyebut nama Allah, dia memuntahkan apa yang ada di perutnya." (HR. Abu Dawud dan al-Nasai. Didhaifkan oleh Al-Albani dalam Shahih wa Dhaif Sunan Abi Dawud no. 3768)

Sumber

waktu solat 2011 untuk handphone



waktu solat 2011 untuk handphone.
Kelebihan:
* Platform Java (untuk semua handphone)
* Saiz skrin boleh disesuaikan
* Pengiraan Waktu solat yang tepat mengikut panduan JAKIM
* Waktu solat untuk semua bandar2 besar di Malaysia
Download - http://www.mediafire.com/?3j6c73nwx6tjolk

Terima kasih banyak-banyak kepada Mohamad Asrul Mustafar, Tg Afrizal Tg Ali, Mohd Azwan Abbas. dari Jabatan Sains Ukur & Geomatik, Universiti Teknologi MARA Perlis yang buat software ni.

Ceramah Ceramah Utz shamsuri 2011


BM 11 Tegahan tampar muka
http://www.mediafire.com/?c7cpjio5629jjwp

BM 13 Pemberian Hadiah
http://www.mediafire.com/?u8k6h93khzg5ecb

BM 15 Harta ikut Dajjal
http://www.mediafire.com/?pj63hhrj30paqyi

BM 15 Kelajuan Dajjal
http://www.mediafire.com/?qz4oiopp154zbei

BM 19 Bab Adab - Menguap
http://www.mediafire.com/?vbd84nufqykovhl

BM 3 Bab Solat Penjelasan doa qunut subuh
http://www.mediafire.com/?29812h7qu01ceb6

BM 3 Bab syak rakaat dalam sembahyang
http://www.mediafire.com/?yhtavzbnvdi3g0h

TN 1 Surah An Nisa ayat 131
http://www.mediafire.com/?rz1998u5exeq426

TN 2 Surah Ibrahim Ayat 13
http://www.mediafire.com/?bp4nyvjlbhp8tq6

TN 2 Surah Ibrahim Ayat 5
http://www.mediafire.com/?2j0dyuxa1ol3dbg

TN 4 Surah Al Hasyr ayat 8
http://www.mediafire.com/?jfwt54bxkp31n53

Sunday, April 24, 2011

Ceramah Utz kazim




6 Jahanam 2 Vol 1
-

6 Jahanam 2 Vol 2
-

6 Pesanan Nabi
-

Beristeri Dua
-

Cinta dan Kasih sayang vol 1
-

Cinta dan Kasih sayang vol 2
-

Doa Hizbul A'zam
-

Doa mustajab
-

Dosa mengumpat
-

Hamba allah yg diuji
-

Hormati ulama dan tok guru
-

Hukum Talak
-

Hukum zakat,cerai dan edah
-

Iman dan Akidah
-

Ingat Akan Mati Vol 1
-

Ingat Akan Mati Vol 2
-

Jaga Kalimah Allah
-

Kahwinlah Perempuan Kerana Agamanya
-

Kalam Nafsi
-

Kelahiran Nabi muhammad vol 1
-

Kelahiran Nabi muhammad vol 2
-

Kerana lidah vol 1
-

Kerana lidah vol 2


Perkara yg haram ketika haid
-

Koleksi Ceramah Lengkap Ustaz Shamsuri 2002 - 2017


Minta tolong siapa2 yang rasa blog ni ada dapat kebaikan, tolong klik iklan nuffnang dlm blog saya. Boleh saya dpt sikit hasil iklan tu...Jazakumullah Khairan Katsiran..





Koleksi ceramah yg di susun secara bulanan hampir 700 tajuk!!

2002 - http://www.mediafire.com/?o2xw197xjbkl1
2003 - http://www.mediafire.com/?e6nc5bcv22bw8
2004 - http://www.mediafire.com/?j75ur7sk5l444
2005 - http://www.mediafire.com/?afqwcfdy24725
2006 - http://www.mediafire.com/?5mhwadh5suc4b
2007 - http://www.mediafire.com/?86ep263r99894
2008 - http://www.mediafire.com/?gq5q93liyjxqr
2009 - http://www.mediafire.com/?mpxypclc7wpul
2010 - http://www.mediafire.com/?z0u25lrbzbaj1

2011 - http://www.mediafire.com/?j21v363f3jcvv
Kredit: ibnuabidin.blogspot.com untuk koleksi 2002-2010

Sila report kepada saya kalau ada link mati atau kesilapan tajuk ceramah tak sama dengan link,saya akan usaha insya allah upload balik kalau ada backup dalam simpanan.

Koleksi ceramah ustaz shamsuri tahun 2002 (111 Kuliah) update 7.4.2013
Klik pd gambar untuk lebih jelas
 

Ustaz shamsuri januari 2002 (9 kuliah)
http://www.mediafire.com/?z9z1nmf69u1rw

Ustaz shamsuri februari 2002 (12 kuliah)
http://www.mediafire.com/?i7q195mwcr1qp

Ustaz shamsuri Mac 2002 (12 kuliah)
http://www.mediafire.com/?96r2a8dq4a3oa

Ustaz shamsuri April 2002 (12 kuliah)
http://www.mediafire.com/?7lj8ejqq9cx91

Ustaz shamsuri Mei 2002 (10 kuliah)
http://www.mediafire.com/?l2lovl6pz458d

Ustaz shamsuri Jun 2002 (12 kuliah)
http://www.mediafire.com/?uv2yuqlc0w67j

Ustaz shamsuri Julai 2002 (10 Kuliah)
http://www.mediafire.com/?9pbhs1rp5lqah

Ustaz shamsuri Ogos 2002 (12 Kuliah)
http://www.mediafire.com/?6o4hrzx6v6svc

Ustaz Shamsuri September 2002 (10 Kuliah)
http://www.mediafire.com/?v448qx6ti52ho

Ustaz shamsuri Oktober 2002 (12 Kuliah)
http://www.mediafire.com/?bskbs94wanw8m

_________________________________________________


Koleksi ceramah ustaz shamsuri tahun 2003 (104 Kuliah) update 17.4.2013
Klik pd gambar untuk lebih jelas



Ustaz shamsuri januari 2003 (11 kuliah)
http://www.mediafire.com/?xbdvan8upo2nx

Ustaz shamsuri februari 2003 (10 kuliah)
http://www.mediafire.com/?je9ay39r3qtjz

Ustaz shamsuri Mac 2003 (9 kuliah)
http://www.mediafire.com/?xx9ozq2ili48x

Ustaz shamsuri April 2003 (12 kuliah)
http://www.mediafire.com/?61n74gcar9o0h

Ustaz shamsuri Mei 2003 (12 kuliah)
http://www.mediafire.com/?gpsg1le3z268f

Ustaz shamsuri Jun 2003 (10 kuliah)
http://www.mediafire.com/?574298t2hj48t

Ustaz shamsuri Julai 2003 (12 Kuliah)
http://www.mediafire.com/?dfe8omsp6s3cy

Ustaz shamsuri Ogos 2003 (12 Kuliah)
http://www.mediafire.com/?nfynaxl72c166

Ustaz Shamsuri September 2003 (9 Kuliah)
http://www.mediafire.com/?aly3e8phyavk9

Ustaz shamsuri Oktober 2003 (7 Kuliah)
http://www.mediafire.com/?aoge8yo89165o

_________________________________________________

Koleksi ceramah ustaz shamsuri tahun 2004 (84 Kuliah) update 17.4.2013
Klik pd gambar untuk lebih jelas



Ustaz shamsuri januari 2004 (11 kuliah)
http://www.mediafire.com/?3tuejaw24cx9m

Ustaz shamsuri februari 2004 (8 kuliah)
http://www.mediafire.com/?z4uctkprt37kq

Ustaz shamsuri Mac 2004 (8 kuliah)
http://www.mediafire.com/?fygqv26e2jfuo

Ustaz shamsuri April 2004 (10 kuliah)
http://www.mediafire.com/?6zu8399x23zkx

Ustaz shamsuri Mei 2004 (10 kuliah)
http://www.mediafire.com/?y7dc5ho3xouvd

Ustaz shamsuri Jun 2004 (5 kuliah)
http://www.mediafire.com/?0x0s73h0ydvgt

Ustaz shamsuri Julai 2004 (10 Kuliah)
http://www.mediafire.com/?9mkunh0dc9d6g

Ustaz shamsuri Ogos 2004 (8 Kuliah)
http://www.mediafire.com/?ap50cdd3bcwbn

Ustaz shamsuri September 2004 (10 Kuliah)
http://www.mediafire.com/?4zy1knq5hf1ew

Ustaz shamsuri Oktober 2004 (4 Kuliah)
http://www.mediafire.com/?0q91qj9nu154d

___________________________________________________

Koleksi ceramah ustaz shamsuri tahun 2005 (70 Kuliah) update 30.4.2013
Klik pd gambar untuk lebih jelas


Ustaz shamsuri januari 2005 (5 kuliah)
http://www.mediafire.com/?gb5868h02t7z8

Ustaz shamsuri februari 2005 (9 kuliah)
http://www.mediafire.com/?zsf28k54eu1k0

Ustaz shamsuri Mac 2005 (8 kuliah)
http://www.mediafire.com/?9mxm709dp2aci

Ustaz shamsuri April 2005 (5 kuliah)
http://www.mediafire.com/?tv2n2b5taep1t

Ustaz shamsuri Mei 2005 (10 kuliah)
http://www.mediafire.com/?k26nbjk3jviij

Ustaz shamsuri Jun 2005 (6 kuliah)
http://www.mediafire.com/?rvacbrgzgdc8k

Ustaz shamsuri Julai 2005 (10 Kuliah)
http://www.mediafire.com/?jpevmqnxl53xj

Ustaz shamsuri Ogos 2005 (8 Kuliah)
http://www.mediafire.com/?750d75h74piuc

Ustaz Shamsuri September 2005 (9 Kuliah)
http://www.mediafire.com/?nd4033yta7vdu

___________________________________________________

Koleksi ceramah ustaz shamsuri tahun 2006 (60 Kuliah) update 30.4.2013
Klik pd gambar untuk lebih jelas

 

Ustaz shamsuri januari 2006 (6 kuliah)
http://www.mediafire.com/?xp2b1qsiicnfy

Ustaz shamsuri februari 2006 (9 kuliah)
http://www.mediafire.com/?7xx56rrngy2l8

Ustaz shamsuri Mac 2006 (5 kuliah)
http://www.mediafire.com/?6qmhg1voefxwn

Ustaz shamsuri April 2006 (9 kuliah)
http://www.mediafire.com/?n1d7c1g1cs8as

Ustaz shamsuri Mei 2006 (7 kuliah)
http://www.mediafire.com/?98ojqsq6xhwh9

Ustaz shamsuri Jun 2006 (4 kuliah)
http://www.mediafire.com/?xwbyphcx4rxbb

Ustaz shamsuri Julai 2006 (9 Kuliah)
http://www.mediafire.com/?qyzkxan6zp9ot

Ustaz shamsuri Ogos 2006 (6 Kuliah)
http://www.mediafire.com/?9jp6q66b431vn

Ustaz Shamsuri September 2006 (5 Kuliah)
http://www.mediafire.com/?934fy8y2u9h6x

___________________________________________________

Koleksi ceramah ustaz shamsuri tahun 2007 (56 Kuliah) update 23.3.2013
Klik pd gambar untuk lebih jelas

Ustaz shamsuri januari 2007 (6 kuliah)
http://www.mediafire.com/?kslbjv10rzubz [link fix 28.3.13]

Ustaz shamsuri februari 2007 (8 kuliah)
http://www.mediafire.com/?a325dx92y9tc3

Ustaz shamsuri Mac 2007 (5 kuliah)
http://www.mediafire.com/?5sez144yl1mme

Ustaz shamsuri April 2007 (8 kuliah)
http://www.mediafire.com/?q21myebknneoc

Ustaz shamsuri Mei 2007 (8 kuliah)
http://www.mediafire.com/?ov0cmjmb81lhj

Ustaz shamsuri Jun 2007 (2 kuliah)
http://www.mediafire.com/?818yyg6gwv2ip

Ustaz shamsuri Julai 2007 (6 Kuliah)
http://www.mediafire.com/?zi6t97fxhmdat

Ustaz shamsuri Ogos 2007 (5 Kuliah)
http://www.mediafire.com/?204ug4oq9wt49

Ustaz Shamsuri September 2007 (3 Kuliah)
http://www.mediafire.com/?gl9b9yz2njlc2

Ustaz shamsuri November 2007(5 kuliah)
http://www.mediafire.com/?titd06d03b1mz

___________________________________________________

Koleksi ceramah ustaz shamsuri tahun 2008 (48 Kuliah)update 23.3.2013
Klik pd gambar untuk lebih jelas

Ustaz shamsuri januari 2008 (6 kuliah)
http://www.mediafire.com/?7luw4813f50ik

Ustaz shamsuri februari 2008 (6 kuliah)
http://www.mediafire.com/?lg5ot1accau9g

Ustaz shamsuri Mac 2008 (2 kuliah)
http://www.mediafire.com/?vdln8kgol9f5w

Ustaz shamsuri April 2008 (7 kuliah)
http://www.mediafire.com/?lw2e6jbh1h75r

Ustaz shamsuri Mei 2008 (6 kuliah)
http://www.mediafire.com/?wavcygpablvzz

Ustaz shamsuri Jun 2008 (4 kuliah)
http://www.mediafire.com/?q3nkuaw3z6od1

Ustaz shamsuri Julai 2008 (7 Kuliah)
http://www.mediafire.com/?464xwk3et3bs7

Ustaz shamsuri Ogos 2008 (4 Kuliah)
http://www.mediafire.com/?6bz66j43wpzh8

Ustaz Shamsuri November 2008 (6 Kuliah)
http://www.mediafire.com/?0ruv304i01bn5

___________________________________________________

Koleksi ceramah ustaz shamsuri tahun 2009 (43 Kuliah) [update 28.3.2013]
Klik pd gambar untuk lebih jelas

Ustaz shamsuri januari 2009 (6 kuliah)
http://www.mediafire.com/?eg5s5mftrbnv4

Ustaz shamsuri februari 2009 (6 kuliah)
http://www.mediafire.com/?9hk2585f03ya8

Ustaz shamsuri Mac 2009 (4 kuliah)
http://www.mediafire.com/?rc9a7wlgk9gs4

Ustaz shamsuri April 2009 (6 kuliah)
http://www.mediafire.com/?yeickmwpw5jwy

Ustaz shamsuri Mei 2009 (6 kuliah)
http://www.mediafire.com/?9mbb5fqqucqnn

Ustaz shamsuri Jun 2009 (2 kuliah)
http://www.mediafire.com/?x9qa35yvu5syp

Ustaz shamsuri Julai 2009 (5 Kuliah)
http://www.mediafire.com/?7x98thbfc7ah3

Ustaz shamsuri Ogos 2009 (6 Kuliah)
http://www.mediafire.com/?4idy2ghrf27q3

Ustaz Shamsuri November 2009 (2 Kuliah)
http://www.mediafire.com/?tsn7yk9o4jop7
___________________________________________________

Koleksi ceramah ustaz shamsuri tahun 2010 (57 Kuliah) [update 28.3.2013]

Ustaz shamsuri januari 2010 (6 kuliah)
http://www.mediafire.com/?rzf1izh7agx74

Ustaz shamsuri februari 2010 (6 kuliah)
http://www.mediafire.com/?9yk4q1afkxwje

Ustaz shamsuri Mac 2010 (6 kuliah)
http://www.mediafire.com/?4h76hak6x835w

Ustaz shamsuri April 2010 (8 kuliah)
http://www.mediafire.com/?zy7yyve2lemj5

Ustaz shamsuri Mei 2010 (9 kuliah)
http://www.mediafire.com/?sa9wrtwfr8hx5

Ustaz shamsuri Jun 2010 (4 kuliah)
http://www.mediafire.com/?erl3qf7zv2ulo

Ustaz shamsuri Julai 2010 (8 Kuliah)
http://www.mediafire.com/?hn10k1tzrhtkc

Ustaz shamsuri Oktober 2010 (5 Kuliah)
http://www.mediafire.com/?w28veo9qoitm0

Ustaz Shamsuri November 2010 (5 Kuliah)
http://www.mediafire.com/?e92gx3t8288bm
___________________________________________________

Koleksi ceramah ustaz shamsuri tahun 2011 (74 Kuliah) update 30.4.2013
Klik pd gambar untuk lebih jelas


Ustaz shamsuri januari 2011 (11 kuliah)
http://www.mediafire.com/?guc1x1l4xvhka

Ustaz shamsuri februari 2011 (10 kuliah)
http://www.mediafire.com/?oaq54lq67t16n

Ustaz shamsuri Mac 2011 (6 kuliah)
http://www.mediafire.com/?0zkik17wc0v1i

Ustaz shamsuri April 2011 (9 kuliah)
http://www.mediafire.com/?gy7nh7nnxrn9b

Ustaz shamsuri Mei 2011 (8 kuliah)
http://www.mediafire.com/?949fvrwhrnn5g

Ustaz shamsuri Jun 2011 (6 kuliah)
http://www.mediafire.com/?mf7h3969y14uw

Ustaz shamsuri Julai 2011 (10 Kuliah)
http://www.mediafire.com/?tu7gj7tci5kwb

Ustaz shamsuri Oktober 2011(9 kuliah)
http://www.mediafire.com/?2qtvlmwiu6545

Ustaz Shamsuri November 2011 (6 Kuliah)
http://www.mediafire.com/?po11h2ii06ev3

BM 13 Bab Hukum Bermaki-Maki Sesama Islam 15.11.2011 UPDATE 11.2.2014
http://www.mediafire.com/download/kvk68n44muvvh44

Special Thanks : ibnuabidin.blogspot

___________________________________________________

BAB HAJI

Senarai Kuliah:-

1.Kehormatan Mekah
http://www.mediafire.com/?m4l84s0gpt6vbg4

2.Pahala Haji dan Umrah
http://www.mediafire.com/?dyryrxffnog46cc

3.Cukup Bekalan dan Ada Kenderaan
http://www.mediafire.com/?51tupuhkan4h1og

4.Haji yang difardhukan
http://www.mediafire.com/?mncuv3oc5s225dr

5.Bilangan Haji Nabi S.A.W
http://www.mediafire.com/?bdnz86qvzoyx5ck

6.Tertib amal2 mula Safar sehingga balik
http://www.mediafire.com/?22bo24hckhyazjy

7.Bab Berihram
http://www.mediafire.com/?9bzp818j413tn57

8.Adab masuk Mekah sampai Tawaf
http://www.mediafire.com/?tq9qczmly8ga8cm

9.Cara2 mengerjakan Tawaf
http://www.mediafire.com/?urdv7wqcn794s9v

10.Cara mengerjakan Saei dan Wukuf di Arafah
http://www.mediafire.com/?415gmj6ygmlaivv

11.Bermalam di Muzdalifah
http://www.mediafire.com/?ijam34ahbeo2cff

12.Bab di Mina
http://www.mediafire.com/?6ogfhe88q3k63mz

13.Melontar ketiga-tiga Jamrah
http://www.mediafire.com/?w5b5w9h8cdg38lz

14.Pengertian Haji Qiran dan Haji Tamatuk
http://www.mediafire.com/?9ezjcairhe28ng9

15.Kelebihan Talbiah dan Menyembelih
http://www.mediafire.com/?n3bsoq024fpeb3s

16.Pakaian yang haram bg lelaki di dlm Ihram
http://www.mediafire.com/?3bi6b6ncs677t0u

17.Pakaian Ihram bg perempuan
http://www.mediafire.com/?ua5fns3a402a47v

18.Menegahkan kahwin org yg sdg berihram
http://www.mediafire.com/?ni2dnctca1cr754

19.Tegah tadahkan 2 tangan pd waktu nampakkan Baitullah al Haram
http://www.mediafire.com/?o4ru0diva3uhudb

20.Bagaimana Cara Tawaf dan jenis2 Tawaf
http://www.mediafire.com/?cnz2a7xmchcd28b

21.Bagaimana Cara Tawaf (sambungan)
http://www.mediafire.com/?587pcwmv1q37w8f

22.Mengucup Hajar Aswad
http://www.mediafire.com/?65ep5341fbdli59

23.Cara mengerjakan Saei
http://www.mediafire.com/?yi8oubs6xgr72hj

24.Tawaf dari atas kenderaan
http://www.mediafire.com/?wkdup202ojttp65

25.Masuk ke dalam Kaabah dan sembahyang di dalamnya
http://www.mediafire.com/?11u15dzhh6dty4z

26.Sembahyang di dalam Hijir Ismail
http://www.mediafire.com/?3b8vbv4jahxdbcr

27.Kelebihan Hajar Aswad, penjuru Kaabah dan makam Nabi
http://www.mediafire.com/?8azi77igq2bfhh5

28.Wukuf di Arafah dan berdoa
http://www.mediafire.com/?3nx8ux6652x6yn0

29.Bumi Arafah itu sekeliannya tempat Wukuf
http://www.mediafire.com/?6b7yjdol3d9j3zp

30. Hj drpd org yg sgt tua & org yg telah mati
http://www.mediafire.com/?e0kcxftny8hkejy
Tamat.......
__________________________________________________

Koleksi ceramah ustaz shamsuri tahun 2012 [update 28.2.13]

TN 2 Tafsir Surah Al Hijr Ayat 16 (2.1.2012)
http://www.mediafire.com/?hbn5b17yo15q5k7
Kredit:Isma Azha Ismail

BM 19 Bab Tegah memakai rambut palsu 10.1.2012
http://www.mediafire.com/?iviul67ma15eznf
Kredit:Muhammad Rushdi

BM 15 Bab Ibu bapak dajjal dan sifatnya 3.1.2012
http://www.mediafire.com/?zxg745rp6ayyb7d
Kredit:Isma Azha Ismail

BM 3 Bab Solat Sunat Tasbih - 11.1.2012
http://www.mediafire.com/?dohwwcnfdvl3sj0
Kredit:Isma Azha Ismail

BM 13 Bab Sifat Buruk Sangka - 17.1.2012
http://www.mediafire.com/?khktcacjyv868m0
Kredit:Isma Azha Ismail

TN 4 Tafsir Surah Al-Jumu'ah Ayat 1 [9.1.2012]
http://www.mediafire.com/?b37ndbqmp5b37bi
Kredit:Isma Azha Ismail

BM 3 Bab Solat Sunat Musafir - 22.2.2012
http://www.mediafire.com/?cq9vx9g9ldqzi4j
Kredit: Iedane Penang

BM 2 Bab Syarat Kelayakan Menjadi Imam 28.2.2012
http://www.mediafire.com/?flymhhfncjexk9c
Kredit: Iedane Penang

BM 12 Bab Orang yang berkerja melukis gambar 27.2.2012
http://www.mediafire.com/?xfxv2o9c2umv1cy
Kredit: Isma Azha Ismail

BM 15 Bab Larangan Memaki Angin 6.3.2012
http://www.mediafire.com/?ck66ep8dp9j14ua

TN 2 Tafsir Surah Al-Hijr Ayat 26 [5.3.2012]
http://www.mediafire.com/?bmtzka33p8xl7ge

BM 13 Bab Bercakap Lembut Walaupun Dgn Org Jahat 20.3.2012
http://www.mediafire.com/?maut9cjdebc633h
Kredit: Isma Azha Ismail / Iedane Penang

TN 1 Tafsir Surah An Nisa Ayat 148 [19.3.2012]
http://www.mediafire.com/?ri4t8e9sdq2fb6r
Kredit: Isma Azha Ismail / Iedane Penang

BM 2 Bab Apabila Menjadi Imam Hendaklah Meringankan Solat 27.3.2012
http://www.mediafire.com/?3112aj06ill97ll
Kredit: Iedane Penang

BM 12 Bab Orang Laki-laki Simpan Rambut Panjang 26.3.2012
http://www.mediafire.com/?l94cbd9d7pz8azg
Kredit: Isma Azha Ismail / Iedane Penang

BM 4 Bab Solat Jamak Qasar 28.3.2012
http://www.mediafire.com/?3f4ckhvqvvgsr91
Kredit: Iedane Penang

BM 15 Bab Tolong Org Zalim & Org Yang Kena Zalim 3.4.2012
http://www.mediafire.com/?4yh6hmcetm6cd0x
Kredit:Isma Azha Ismail / Iedane Penang

TN 4 Tafsir Surah Al-Jumuah Ayat 5 [ 9.4.2012]
http://www.mediafire.com/?ofehvnsnh7zcq9b [new link 28.2.2013]
Kredit:Azha Ismail / Iedane Penang

BM 19 Bab Perempuan yang menyerupai lelaki 10.4.2012
http://www.mediafire.com/?mvd4eamdoa3is4j
Kredit:Muhammad Rushdi

TN 1 Tafsir Surah An Nisa Ayat 159 [16.4.2012]
http://www.mediafire.com/?e9d7aep1be108kj
Kredit:Muhammad Rushdi

BM 12 Bab Bercelak mata 23.4.2012
http://www.mediafire.com/?9xxw2dvu92n5a4q
Kredit:Muhammad Rushdi

BM 2 Bab Sempadan di dalam solat 24.4.2012
http://www.mediafire.com/?u3sa3iqmqd60e7a
Kredit:Isma Azha Ismail / Muhammad Rushdi

BM 4 Bab Solat Qasar bagi orang yang niat bermukim 25.4.2012
http://www.mediafire.com/?80o1hdczdz13wzq
Kredit:Isma Azha Ismail

NE 2 Tafsir Surah Al-Hijr Ayat 78 [7.5.2012]
http://www.mediafire.com/?2d0d21x490n5f5r
Kredit: Iedane Penang

TN 4 Tafsir Surah Al-Munafiqun Ayat 1 [14.5.2012]
http://www.mediafire.com/?at1m2am3mtr3pb2
Kredit:Isma Azha Ismail

BM 2 Bab Menjarangkan Jari Waktu Mengangkat Takbiratul ihram 22.5.2012
http://www.mediafire.com/?612kk8v67qtadnd
Kredit: Iedane Penang

BM 4 Bab Sembahyang Mintak Hujan 23.5.2012
http://www.mediafire.com/?ega53vc3h955wa0
Kredit: Iedane Penang

BM 19 Bab Berselimut semasa mengadakan hubungan suami isteri - Masjid Jelutong 12.6.2012
http://www.mediafire.com/?kku0easuqumtvtc
Kredit: Muhammad Rushdi

TN 1 Tafsir Surah An Nisa Ayat 172 [18.6.2012]
http://www.mediafire.com/?5mnqblbssel363j
Kredit: Ismaazha Ismail

BM 13 Bab Kelakuan Elok Perangai [19.6.12]
http://www.mediafire.com/?cqk259aa2yvahib
Kredit: Ismaazha Ismail / Iedane Penang

BM 2 Bab Bacaan Selepas Takbirratul Ihram [26.6.2012]
http://www.mediafire.com/?dqn1squb7y2u29y

BM 4 Bab Sembahyang Gerhana [27.6.2012]
http://www.mediafire.com/?knjm1ax708te8z4
Kredit: Iedane Penang / Ismaazha Ismail

BM 15 Bab Hadis Kewafatan Saidina Umar Al-Khattab r.a [3.7.2012]
http://www.mediafire.com/?a2dxgp88gblnflg

NE 2 Tafsir Surah Al-Hijr Ayat 88 [ 2.7.2012]
http://www.mediafire.com/?54ov6zh57f6782h
Kredit: Iedane Penang/Ismaazha Ismail

BM 19 Bab Malaikat tidak masuk rumah yang ada gambar atau anjing [10-7-2012]
http://www.mediafire.com/?h7imfgiv2w7yhfe

NE 1 Tafsir Surah Al Maidah Ayat 1 [16.7.2012]
http://www.mediafire.com/?4ndqmh3dz47knu0
Kredit: Muhammad Rushdi

BM 13 Bab Akhlak Baik Disukai Nabi S.A.W [17.7.2012]
http://www.mediafire.com/?t0xzhc7u2o8ou72
Kredit: Iedane Penang/Ismaazha Ismail

Ustaz Shamsuri - Tazkirah Ramadhan 3.8.2012
http://www.mediafire.com/?kszi0el1jud3k1r
Kredit: Ismaazha Ismail

BM 15 Bab Hukum selalu bergaul dgn pembesar-pembesar 2.10.2012
http://www.mediafire.com/?foosu50ga5ocbh4

TN 2 Tafsir Surah An-Nahl Ayat 1-9 [1.10.2012]
http://www.mediafire.com/?rzhgii4z1h11i1l
Kredit: Ismaazha Ismail

TN 4 Tafsir Surah At-Talaq Ayat 1 [8.10.2012]
http://www.mediafire.com/?sx6tb5pscl2bujl

BM 19 & 20 Bab Harus pakai baju warna merah dan Bab hukum cabut uban 9.10.2012
http://www.mediafire.com/?gjsgmv4x5zw15fl

TN 1 Tafsir Surah Al Maidah Ayat 3 [15.10.2012]
http://www.mediafire.com/?r32tu8mfag4xvio

BM 14 Bab Belas kasihan dan memaafkan kesalahan orang lain 16.10.2012
http://www.mediafire.com/?t8rbjugwalbobdw

BM 2 Bab Bacaan bismillah dan surah fatihah di dalam solat 23.10.2012
http://www.mediafire.com/?07k1qkot7qwztoc

BM 3 Bab Sujud Tilawah (sujud sajadah) 24.10.2012
http://www.mediafire.com/?kdibagc741fy89c
Kredit: Ismaazha Ismail

BM 15 Bab Orang Perempuan dilarang jadi pemerintah 6.11.2012
http://www.mediafire.com/?f5b123k958ad4ad
http://hu.lk/x6buqghi4jk0
Kredit: kosuke komuniti suara kehidupan

TN 2 Tafsir Surah An-Nahl Ayat 10-13 [5.11.2012]
http://www.mediafire.com/?j8705yxdjdnb6gw
http://hu.lk/vdmkwmfkg8ow
Kredit: Ismaazha Ismail


Koleksi ceramah ustaz shamsuri tahun 2013
 
Ustaz Shamsuri - BM 16 Bab Mimpi,Masjid Sultanah Bahiyah 1.1.2013
http://www.mediafire.com/?cy9k3ldrt2m78eg [link update 1.5.13]
Kredit: Ismaazha Ismail



Ustaz Shamsuri - BM 20 Bab Orang yang dirujuk bila ada masalah dan seorang yang dipercayai 8.1.2013
http://www.mediafire.com/?j6x0k26oftkaw8m [link update 1.5.13]

Ustaz Shamsuri - TN 2 Tafsir Surah An Nahl Ayat 14 [7.1.2013]
http://www.mediafire.com/?jgogzzjvhq8kdij [link update 1.5.13]

Kredit: kosuke komuniti suara kehidupan



Ustaz Shamsuri - BM 21 Bab Tafsir Quran berdasarkan hadis(Mukadimmah Kitab) ,Masjid Abdullah Fahim 9.1.2013
http://www.mediafire.com/?7pto506g0xxzubk [link update 1.5.13]

Ustaz Shamsuri - TN 4 Tafsir Surah At-Talaq Ayat 2-7 [14.1.2013]
http://www.mediafire.com/?rebz8g0q9e5c6r3 [link update 1.5.13]
Kredit: Komuniti Suara Kehidupan

UPDATE 14.2.2013
Ustaz Shamsuri - BM 14 Bab Ziarah Saudara 15.1.2013[terbaru]
http://www.mediafire.com/?1287j7ep2vz8l24

Ustaz Shamsuri - BM 16 Bab Mimpi,Masjid Sultanah Bahiyah 1.1.2013
http://www.mediafire.com/?5fwhwrqr245wzj0

Ustaz Shamsuri - BM 20 Bab Orang yang dirujuk bila ada masalah dan seorang yang dipercayai 8.1.2013
http://www.mediafire.com/?3pu9a1n21b763v3

Ustaz Shamsuri - BM 21 Bab Tafsir Quran berdasarkan hadis(Mukadimmah Kitab) ,Masjid Abdullah Fahim 9.1.2013
http://www.mediafire.com/?668nxkhu6ku6ntf

Ustaz Shamsuri - TN 2 Tafsir Surah An Nahl Ayat 14 [7.1.2013]
http://www.mediafire.com/?i240v5jcyyqv6l6

Ustaz Shamsuri - TN 4 Tafsir Surah At-Talaq Ayat 2-7 [14.1.2013]
http://www.mediafire.com/?ptgi111yudt92g5
Kredit: Komuniti Suara Kehidupan

UPDATE 22.2.2013


Ustaz Shamsuri - BM 16 Bab Mimpi ms 4 [5.2.2013]
http://www.mediafire.com/?ade91mqesv1ksu1
Kredit: ismaazha ismail

Ustaz Shamsuri - BM 14 Bab Tentang Malu ms 8 [19.2.2013]
http://www.mediafire.com/?yio6s517hggbxw0
Kredit: Komuniti Suara Kehidupan

UPDATE 22.3.2013 
Ustaz Shamsuri - TN 1 Tafsir Surah Al Maidah Ayat 6 [18-02-2013]
http://www.mediafire.com/?3xnnc2pf2dqipe6
Kredit: Komuniti Suara Kehidupan

Ustaz Shamsuri - TN 2 Tafsir Surah An Nahl Ayat 17 [4.3.2013]
http://www.mediafire.com/?u7jn08wf09fef7u
Kredit: Iedan Penang

UPDATE 17.4.2013
BM 14 - Bab Berlambat2 dan tidak gopoh-gapah,Masjid Jitra 19.3.2013
http://www.mediafire.com/?dwa5a7w34c3do96

TN 2 Tafsir Surah An Nahl Ayat 24 [1.4.2013]
http://www.mediafire.com/?25opgkujj7r20gp

Ustaz Shamsuri - BM 16 Bab Mimpi ms 12, Masjid Sultanah Bahiyah 2.4.2013
(ini kuliah terakhir utk bulan 4 kuliah lain di tangguhkan sebab nak pilihanraya,kuliah akan bersambung balik bulan 5)
http://www.mediafire.com/?k5092c08od1n7bb
Kredit: Isma Azha Ismail

Ustaz Shamsuri - BM 16 Bab Mimpi ms 10,Masjid Sultanah Bahiyah 5.3.2013
http://www.mediafire.com/?lbwp3say167l48i
Kredit: Komuniti Suara Kehidupan

UPDATE 6.6.2013


TN 4 Tafsir Surah At-Talaq Ayat 8,Surau Tmn Kerian [11-3-2013]
http://www.mediafire.com/?jo8qflui5h3k75e

TN 4 Tafsir Surah At-Taĥrim ayat 4 ,Surau Tmn Kerian [13-5-2013]
http://www.mediafire.com/?bpjmw14px3dbl3r
Kredit: Isma Azha Ismail

Ustaz Shamsuri - BM 14 Bab Lemah lembut perangai ,Masjid Jitra 21.5.2013
http://www.mediafire.com/download/ff6ecn38v45pne2

Kredit: Isma Azha Ismail

UPDATE 17.9.2013

Ustaz Shamsuri - BM 21 Kisah Keislaman Adi bin Hatim,Masjid Abdullah Fahim [12-6-2013]
http://www.mediafire.com/download/ztr83tooeu1u15k

Ustaz Shamsuri - TN 4 Tafsir Surah At-Tahrīm Ayat 7-12,Surau Taman Kerian 10.6.2013
http://www.mediafire.com/download/72x20e4g4etwoc2
Kredit: Isma Azha Ismail / zonkita zonkuliah

Ustaz Shamsuri - BM 14 Bab Doa Orang Yang Kena Zalim, Masjid Al Muttaqin Jitra 18.6.2013
http://www.mediafire.com/download/d82y8l5zx9dcubz

Ustaz Shamsuri - TN 1 Tafsir Surah Al Maidah Ayat 14 [17.6.2013]
http://www.mediafire.com/download/2u91q5xs44x170m
Kredit: Isma Azha Ismail / zonkita zonkuliah

Ustaz Shamsuri - BM 2 Bab Ucap takbir ketika rukuk dan sujud,Masjid Padang Temusu 25.6.2013
http://www.mediafire.com/download/dgltzg6dysv5uj8

Ustaz Shamsuri - BM 4 Bab Sujud Sajadah,Surau Lakehomes Bertam,26.6.2013
http://www.mediafire.com/download/ex5d9nuief5jbzs

Ustaz Shamsuri - Tazkirah Ramadhan Siri 1
http://www.mediafire.com/download/if8398tl0j7fd96
Kredit: zonkita zonkuliah

Ustaz Shamsuri - BM 16 Mimpi melihat nabi ,Masjid Sultanah Bahiyah 3.9.2013
http://www.mediafire.com/download/i80g2dxke4b8hi1
Kredit: zonkita zonkuliah

Ustaz Shamsuri - TN 2 Tafsir Surah An Nahl Ayat 28,Masjid simpang empat 2.9.2013
http://www.mediafire.com/download/q7qe7qniaaoedye
Kredit: Isma Azha Ismail

UPDATE 1.10.2013
Ustaz Shamsuri - BM 20 Larangan dua orang berbisik2 dengan meninggalkan seorang lagi,Masjid Jelutong 10.9.2013
http://www.mediafire.com/download/3ehrnez188a85hy
Kredit:Isma Azha Ismail

Ustaz Shamsuri - BM 14 Mulianya Akhlak Nabi,Masjid Bandar Darul Aman 17.9.2013
http://www.mediafire.com/download/11hhak64ic6ifs4
Kredit: zonkita zonkuliah

UPDATE 19.11.2013

Ustaz Shamsuri - BM 2 Bab Angkat tangan selepas rukuk ,Masjid Padang Temusu 24.9.2013
http://www.mediafire.com/download/3pax46p1apf8z8p

Ustaz Shamsuri - BM 2 Bab Meletak tapak tangan di lutut semasa rukuk,Masjid Padang Temusu 22.10.2013
http://www.mediafire.com/download/aahhhgevrhth22y

Kredit: zonkita zonkuliah

UPDATE 1.1.2014
Ustaz Shamsuri - BM 21 Menumpang tetamu di rumah jiran,Masjid Abdullah Fahim 11.9.2013
http://www.mediafire.com/download/qzqz743phuljzlc
Kredit: Muhammad Rushdi

Ustaz Shamsuri - BM 4 Sujud Sajadah (Surah An-Najm Ayat 62),Surau lakehomes Bertam 25.9.2013
http://www.mediafire.com/download/odad9lld8s9oagr

Ustaz Shamsuri - TN 4 Tafsir Surah Al Mulk Ayat 1-11,Surau Taman Kerian 9.9.2013
http://www.mediafire.com/download/6u1f2131kt9v42p
Kredit: zonkita zonkuliah


Ustaz Shamsuri - TN 2 Tafsir Surah An Nahl Ayat 33,Masjid simpang empat 4.11.2013
http://www.mediafire.com/download/t7zx8zfj94i7vzo

Ustaz Shamsuri - BM 2 Bab Meletak tapak tangan di lutut semasa rukuk,Masjid Padang Temusu 22.10.2013
http://www.mediafire.com/download/aahhhgevrhth22y

Ustaz Shamsuri - TN 1 Tafsir Surah Al Maidah Ayat 18-20,Masjid Taman Brown 21.10.2013
http://www.mediafire.com/download/nhc6hgrnchzqjom
Kredit: zonkita zonkuliah

UPDATE 26.1.2014

Ustaz Shamsuri - TN 4 Tafsir Surah Al Mulk Ayat 12-17 ,Surau Taman Kerian 11.11.2013
http://www.mediafire.com/download/v2454h4ea7890c2

Ustaz Shamsuri - BM 20 Bab Menyegerakan nama anak yang baru lahir dan nama yang Allah suka,Masjid Jelutong 12.11.2013
http://www.mediafire.com/download/qj1a0wjvpqbnv12

Ustaz Shamsuri - BM 21 Bab cakap yang elok menyukai orang ,Masjid Abdullah Fahim 13.11.2013
http://www.mediafire.com/download/1izti9238730y35
Kuliah terakhir 2013

Kredit: zonkita zonkuliah

Koleksi ceramah ustaz shamsuri tahun 2014

UPDATE 6.3.2014

Ustaz Shamsuri - TN 2 Tafsir Surah An Nahl Ayat 38-42 ,Masjid simpang empat 6.1.2014
http://www.mediafire.com/download/b0ow10bs3iu9xfp

Ustaz Shamsuri - BM 16 Bab Orang Yang Berbohong tentang mimpinya,Masjid Sultanah Bahiyah 7.1.2014
http://www.mediafire.com/download/neu4wkwj02648wa

Ustaz Shamsuri - BM 21 Bab Asal Usul Kejadian Nabi Adam a.s Di Dalam Surah Al Baqarah 8.1.2014
http://www.mediafire.com/download/asaion4vp17qqut

Kredit: zonkita zonkuliah

UPDATE 2.4.2014


Ustaz Shamsuri - BM 16 Bab Mimpi Nabi SAW Neraca Dan Timba ,Masjid Sultanah Bahiyah 4.3.2014
http://www.mediafire.com/download/97y8c13gjmn5obl
Kredit: zonkita zonkuliah

Ustaz Shamsuri - TN 2 Tafsir Surah An Nahl Ayat 43-50,Masjid simpang empat 3.3.2014
http://www.mediafire.com/download/aai5lr5g4lha12d
Kredit: Isma Azha Ismail

Ustaz Shamsuri - TN 4 Tafsir Surah Al Mulk Ayat 18-21,Surau Taman Kerian [10.3.2014]
http://www.mediafire.com/download/16ib2a24t1dd1b9

Ustaz Shamsuri - BM 21 Bab Ketinggian Nabi Adam a.s,Masjid Abdullah Fahim 12.3.2014
http://www.mediafire.com/download/iu7hhe63v7n8gzz
Kredit: zonkita zonkuliah

UPDATE 25.4.2014
Ustaz Shamsuri - TN 1 Tafsir Surah Al Maidah Ayat 21-26,Masjid Taman Brown 17.3.2014
http://www.mediafire.com/download/sh84q1lpq3lytw6

Ustaz Shamsuri - BM 14 Bab Ingat Akan Masa Yang Baik,Masjid Bandar Darul Aman 18.3.2014
http://www.mediafire.com/download/edeoeszfswva6n8

Ustaz Shamsuri - BM 16 Bab Mimpi Tarik Tali Timba Dalam Telaga ,Masjid Sultanah Bahiyah 1.4.2014
http://www.mediafire.com/download/fxk553qd8gytaxd

Kredit: zonkita zonkuliah

Ustaz Shamsuri - BM 20 Bab Memberi Nama Anak Yang Baik Maknanya,Masjid Jelutong 8.4.2014
http://www.mediafire.com/download/90dkwz9c0q07kze

Ustaz Shamsuri - TN 2 Tafsir Surah An Nahl Ayat 51-60,Masjid simpang empat 7.4.2014
http://www.mediafire.com/download/8xxtx2uoerubtzz
Kredit: zonkita zonkuliah

UPDATE 27.5.2014
Ustaz Shamsuri - TN 4 Tafsir Surah Al Mulk Ayat 22-30,Surau Taman Kerian 14.4.2014
http://www.mediafire.com/download/r0rvy9s6d3rnfo1

Ustaz Shamsuri - BM 14 Bab Berakhlak Mulia,Masjid Bandar Darul Aman 15.4.2014
http://www.mediafire.com/download/dwf5js6yz2yy3yw

Ustaz Shamsuri - BM 2 Bab Larangan Membaca Al Quran Semasa Rukuk,Masjid Padang Temusu 22.4.2014
http://www.mediafire.com/download/ng5m6bhm5has331

Ustaz Shamsuri - TN 1 Tafsir Surah Al Maidah Ayat 27-32,Masjid Taman Brown 21.4.2014
http://www.mediafire.com/download/kq0d4n2kl25zvcg
Kredit: zonkita zonkuliah

UPDATE 22.7.2014
Ustaz Shamsuri - TN 4 Tafsir Surah Al-Qalam Ayat 1-16 ,Surau Taman Kerian 12.5.2014
http://www.mediafire.com/download/0iy1brvo9aujnib

Ustaz Shamsuri - BM 21 Bab Solat Sunat Atas Kenderaan ,Masjid Abdullah Fahim 14.5.2014
http://www.mediafire.com/download/0buc7lx92cm1mzt

Ustaz Shamsuri - TN 1 Tafsir Surah Al Maidah Ayat 33-34,Masjid Taman Brown 19.5.2014
http://www.mediafire.com/download/3zam9ddbjhhs13c

Ustaz Shamsuri - BM 14 Bab Menahan Marah,Masjid Bandar Darul Aman 20.5.2014
http://www.mediafire.com/download/w43za66o92kmb6u

Ustaz Shamsuri - BM 2 Bab Bacaan Selepas Bangun Dari Rukuk,Masjid Padang Temusu 27.5.2014
http://www.mediafire.com/download/djhtu413eccdf32

Ustaz Shamsuri - TN 2 Tafsir Surah An Nahl Ayat 61-63,Masjid simpang empat 12.6.2014
http://www.mediafire.com/download/j68zg5eq69a6hli


Kuliah terakhir,kuliah stop 2 bulan.....
Ustaz Shamsuri - TN 1 Tafsir Surah Al Maidah Ayat 35-38,Masjid Taman Brown 16.6.2014
http://www.mediafire.com/download/7azu179uap8zdq3

Ustaz Shamsuri - BM 2 Bab Turun Lutut Dulu Ketika Hendak Sujud,Masjid Padang Temusu 24.6.2014
http://www.mediafire.com/download/he3coxhd8g254l5

Kredit: zonkita zonkuliah

UPDATE 9.12.2014
Ustaz Shamsuri - BM 12 Bab Tentang Makanan Daripada Nabi SAW,Masjid Sultanah Bahiyah 2.9.2014
http://www.mediafire.com/download/eqfe4dkqd43buqe

Ustaz Shamsuri - TN 2 Tafsir Surah An Nahl Ayat 64-67,Masjid simpang empat 1.9.2014
http://www.mediafire.com/download/xewxexw1vq4bpvh
Kredit: zonkita zonkuliah

Ustaz Shamsuri - BM 20 Bab Menukar Nama Yang Hodoh Kepada Nama Yang Baik Maknanya,Masjid Jelutong 9.9.2014
http://www.mediafire.com/download/fxqy6220w3y0fix

Ustaz Shamsuri - TN 4 Tafsir Surah Al-Qalam Ayat 17-33,Surau Taman Kerian 8.9.2014
http://www.mediafire.com/download/jjlgb8htdlyf63m
Kredit: zonkita zonkuliah

Ustaz Shamsuri - BM 21 Bab Makam Nabi Ibrahim,Masjid Abdullah Fahim 10.9.2014
http://www.mediafire.com/download/4rh77l4v92xmquh

Ustaz Shamsuri - BM 2 Bab Sujud Bagi Kena Dahi Dan Hidung,Masjid Padang Temusu 23.9.2014
http://www.mediafire.com/download/x9on2z67lxoqb8w

Ustaz Shamsuri - BM 21 Solat Gerhana Bulan,Masjid Abdullah Fahim 8.10.2014
http://www.mediafire.com/download/gxahqp1p9za8c4z
Kredit: zonkita zonkuliah

Ustaz Shamsuri - BM 20 Bab Larangan Himpun Nama Nabi Dengan Gelaran Nabi Bagi Orang Biasa,Masjid Jelutong 14.10.2014
http://www.mediafire.com/download/ego8pkhbxvcb8tf

Ustaz Shamsuri - TN 4 Tafsir Surah Al-Qalam Ayat 34-43,Surau Taman Kerian 13.10.2014
http://www.mediafire.com/download/8x4bsz2pc7kqmxj

Ustaz Shamsuri - BM 14 Bab Dua Orang Yang Tidak Bertegur Sapa,Masjid Bandar Darul Aman 21.10.2014
http://www.mediafire.com/download/0dgrz0dk7s03pjd
Kredit: zonkita zonkuliah

Ustaz Shamsuri - BM 2 Bab Kedudukan Tangan Semasa Sujud,Masjid Padang Temusu 28.10.2014
http://www.mediafire.com/download/5g860bvzj0sxcac

Ustaz Shamsuri - TN 1 Tafsir Surah Al Maidah Ayat 39-41,Masjid Taman Brown 20.10.2014
http://www.mediafire.com/download/huvz5b5aa2dfhdt
Kredit: zonkita zonkuliah

[Last Kuliah Tahun 2014]
Ustaz Shamsuri - BM 12 Bab Hukum Makan Arnab ,Masjid Sultanah Bahiyah 4.11.2014
http://www.mediafire.com/download/iw9lphfji97dz1o

Ustaz Shamsuri - TN 4 Tafsir Surah Al-Qalam Ayat 44-52,Surau Taman Kerian 10.11.2014
http://www.mediafire.com/download/hap4w804kcliel4

Ustaz Shamsuri - BM 14 Bab Menahan Sabar,Masjid Bandar Darul Aman 18.11.2014
http://www.mediafire.com/download/3iczwdwy76uoabn
Kredit: zonkita zonkuliah

UPDATE 19.2.2015

Kitab Muhimmah-sebuah kitab lama karangan Syeikh Abdullah Ibnu ‘Abdul Rahim Fathani. Membicarakan kelebihan dan terpujinya perbuatan seorang isteri yang menunaikan tanggungjawab terhadap suami, memberi peringatan yang sebaliknya apabila mereka derhaka, tanggungjawab dan hak suami isteri, hak silaturahim sesama keluarga.

Koleksi mp3 ni x lengkap, ada bab lain yg x ada dlm simpanan.
Lokasi Kuliah: Masjid Kilang Lama Kulim
Tahun ceramah kemungkinan 1993 atau 1995..

Ustaz Shamsuri Ahmad - Kitab Muhimmah - Mukadimmah,Kepujian Larangan & Kecelaan Wanita
http://www.mediafire.com/download/q8s80us02xcuq0s

Ustaz Shamsuri Ahmad - Kitab Muhimmah - 8 Syarat Wajib Bagi Ayah Untuk Mengahwini Anaknya Perempuannya
http://www.mediafire.com/download/88ojm1mv6aj6ohs

Ustaz Shamsuri Ahmad - Kitab Muhimmah - Ancaman Kebinasaan Orang Berkahwin
http://www.mediafire.com/download/1waeg0grdcvrwdd

Ustaz Shamsuri Ahmad - Kitab Muhimmah - Cemburu Yang Pertengahan
http://www.mediafire.com/download/8bfqkia4w5ivsd4

Ustaz Shamsuri Ahmad - Kitab Muhimmah - Faedah Berkahwin
http://www.mediafire.com/download/7wuqzlawvqwb6hc

Ustaz Shamsuri Ahmad - Kitab Muhimmah - Kebinasaan Bagi Orang Yang Berkahwin
http://www.mediafire.com/download/awuf0a1tbzv3ec2

Ustaz Shamsuri Ahmad - Kitab Muhimmah - Hak Isteri Terhadap Suaminya
http://www.mediafire.com/download/a9ko29nrryh1pry

Ustaz Shamsuri Ahmad - Kitab Muhimmah - Hak Persaudaraan
http://www.mediafire.com/download/t40r3e0n1g81dhg

Ustaz Shamsuri Ahmad - Kitab Muhimmah - Kelebihan Anak Mati Kecil
http://www.mediafire.com/download/69df11770jehax5

Ustaz Shamsuri Ahmad - Kitab Muhimmah - Kelebihan Bagi Orang Yang Berkahwin
http://www.mediafire.com/download/m9ylimnx836cg03

Ustaz Shamsuri Ahmad - Kitab Muhimmah - Peringatan Kepada Kaum Lelaki
http://www.mediafire.com/download/huu158ahhqqgx8k

Ustaz Shamsuri Ahmad - Kitab Muhimmah - Sabar Dengan Perangai Isteri
http://www.mediafire.com/download/4ysk7fvrtk2kj26

Ustaz Shamsuri Ahmad - Kitab Muhimmah - Seribu Calon Seribu Kisah 1
http://www.mediafire.com/download/1ef7i7rb9ufc111

Ustaz Shamsuri Ahmad - Kitab Muhimmah - Seribu Calon Seribu Kisah 2
http://www.mediafire.com/download/7tmkm9h91hmffic

Ustaz Shamsuri Ahmad - Kitab Muhimmah - Seribu Kisah Seribu Calon
http://www.mediafire.com/download/ind07368tk6vzia

Ustaz Shamsuri Ahmad - Kitab Muhimmah - Wanita & Isi Neraka
http://www.mediafire.com/download/q5jjs0yfveb0v9f

Ustaz Shamsuri Ahmad - Kitab Muhimmah - Wanita & Kehormatan Diri
http://www.mediafire.com/download/v1e4t6totxcdvvr

Ustaz Shamsuri Ahmad - Kitab Muhimmah - Wanita & Keutamaan Taat
http://www.mediafire.com/download/435j8nw7gr88kfw

Koleksi ceramah ustaz shamsuri tahun 2015
UPDATE 19.2.2015
Ustaz Shamsuri - BM 21 Bab Kiblat Pada Awal Islam,Masjid Abdullah Fahim 14.1.2015
http://www.mediafire.com/download/b5jeto54hwav6lm

Ustaz Shamsuri - TN 1 Tafsir Surah Al Maidah Ayat 45-56,Masjid Taman Brown 19.1.2015
http://www.mediafire.com/download/9fw48i2m2lx6zom

Ustaz Shamsuri - BM 14 Bab Sedikit Bercakap,Masjid Bandar Darul Aman 20.1.2015
http://www.mediafire.com/download/ys2e5j7zv60zbss

Ustaz Shamsuri - BM 2 Bab Tamaqdinah Selepas Rukuk,Masjid Padang Temusu 27.1.2015
http://www.mediafire.com/download/b3rrfwxocl5prj2
Kredit: zonkita zonkuliah

UPDATE 1.12.2015

Ustaz Shamsuri - BM 2 Bab Larangan Makmum Mendahului Imam Di Dalam Sembahyang,Masjid Padang Temusu 24.2.2015
http://www.mediafire.com/download/g7xomemcz2aae4f

Ustaz Shamsuri - BM 12 Hukum Makan Daging Kuda,Masjid Sultanah Bahiyah 3.3.2015
http://www.mediafire.com/download/8fs81z6xjvmusy1

Ustaz Shamsuri - TN 2 Tafsir Surah An Nahl Ayat 71-74,Masjid simpang empat 2.3.2015
http://www.mediafire.com/download/v5j16jv4t9cp187


Ustaz Shamsuri - TN 4 Tafsir Surah Al-Haaqqah Ayat 1-12,Surau Taman Kerian 9.2.2015
http://www.mediafire.com/download/pv28xss4k98qk7k

Ustaz Shamsuri - BM 21 Bab Nabi Hijrah Dari Mekah Ke Madinah,Masjid Abdullah Fahim 11.2.2015
http://www.mediafire.com/download/hwmfuez2gqw66kv


Ustaz Shamsuri - BM 12 Hukum Makan Dub'u (Dubuk) Dan Musang,Masjid Sultanah Bahiyah 3.2.2015
http://www.mediafire.com/download/rijoxhddivg8j2i

Ustaz Shamsuri - TN 2 Tafsir Surah An Nahl Ayat 68-70,Masjid simpang empat 2.2.2015
http://www.mediafire.com/download/jhe5ocoq7z2ld22

Ustaz Shamsuri - BM 12 Bab Hukum Makan Keldai Jinak,Masjid Sultanah Bahiyah 7.4.2015
http://www.mediafire.com/download/1y9hz1wteuvcw64

Ustaz Shamsuri - BM 2 Bab Doa Duduk Antara Dua Sujud,Masjid Padang Temusu 24.3.2015
http://www.mediafire.com/download/abj45rpmd4p59pz

Ustaz Shamsuri - TN 2 Tafsir Surah An Nahl Ayat 75-78,Masjid simpang empat 6.4.2015
http://www.mediafire.com/download/xwc0mst91m25lde


Ustaz Shamsuri - TN 4 Tafsir Surah Al-Haaqqah Ayat 13-25,Surau Taman Kerian 9.3.2015
http://www.mediafire.com/download/j1xt0ng4dvuww8d/

Ustaz Shamsuri - BM 21 Bab Hukum Berijtihad Arah Kiblat Berdasarkan Beberapa Tanda Yang Ada,Masjid Abdullah Fahim 11.3.2015
http://www.mediafire.com/download/qcfh4eetke358ib

Ustaz Shamsuri - BM 21 Bab Perbezaan Puasa Bagi Umat Terdahulu,Masjid Abdullah Fahim 13.5.2015
http://www.mediafire.com/download/w6afa2f3wv329a0

Ustaz Shamsuri - TN 1 Tafsir Surah Al Maidah Ayat 54-60,Masjid Taman Brown 18.5.2015
http://www.mediafire.com/download/0023vj8vgcrse50

Ustaz Shamsuri - TN 2 Tafsir Surah An Nahl Ayat 79-83,Masjid simpang empat 4.5.2015
http://www.mediafire.com/download/y9ov1hrh6lphn56

Ustaz Shamsuri - BM 2 Bab Membaca Tahiyat Awal Atau Akhir Dengan Bacaan Perlahan,Masjid Padang Temusu 26.5.2015
http://www.mediafire.com/download/l47qcxjw0m224id

Ustaz Shamsuri - TN 4 Tafsir Surah Al-Ma'aarij Ayat 1-18,Surau Taman Kerian 11.5.2015
http://www.mediafire.com/download/xsrd043776xfktc


Ustaz Shamsuri - TN 4 Tafsir Surah Al-Haaqqah Ayat 26-52,Surau Taman Kerian 13.4.2015
http://www.mediafire.com/download/4c7cjmk7odzy672

Ustaz Shamsuri - BM 2 Bab Tasyahud di Dalam Solat,Masjid Padang Temusu 25.4.2015
http://www.mediafire.com/download/xchpr5aeyeg8wgw

Ustaz Shamsuri - BM 12 Bab Hukum Mengunakan Bekas Makan dan Minuman Orang Bukan Islam,Masjid Sultanah Bahiyah 5.5.2015
http://www.mediafire.com/download/1g07dql19mm00g2



Ustaz Shamsuri - BM 14 Bab Perubatan,Masjid Bandar Darul Aman 20.10.2015
http://www.mediafire.com/download/g14jvv2am4a5yco

Ustaz Shamsuri - BM 21 Bab Hukum Berijtihad Arah Kiblat Berdasarkan Beberapa Tanda Yang Ada,Masjid Abdullah Fahim 11.3.2015
http://www.mediafire.com/download/ef42dmy7beh71ce


Ustaz Shamsuri - TN 2 Tafsir Surah An Nahl Ayat 84-89,Masjid simpang empat 5.10.2015
http://www.mediafire.com/download/q6o0jzv22b4xia2

Ustaz Shamsuri - TN 4 Tafsir Surah Al-Ma'aarij Ayat 19-35,Surau Taman Kerian 12.10.2015
http://www.mediafire.com/download/ypsszrsbq3howdd


Ustaz Shamsuri - BM 21 Bab Doa Dengan Makna Ibadah,Masjid Abdullah Fahim 14.10.2015
http://www.mediafire.com/download/ef42dmy7beh71ce

Ustaz Shamsuri - BM 2 Bab Cara Duduk Tahiyat Akhir,Masjid Padang Temusu 27.10.2015
http://www.mediafire.com/download/8cu2lw4ntb9fcx0

Ustaz Shamsuri - TN 1 Tafsir Surah Al Maidah Ayat 61-71,Masjid Taman Brown 19.10.2015
http://www.mediafire.com/download/by3a2t68lof0eaz

Ustaz Shamsuri - BM 14 Bab Perubatan,Masjid Bandar Darul Aman 20.10.2015
http://www.mediafire.com/download/g14jvv2am4a5yco

Ustaz Shamsuri - BM 21 Bab Hukum Berijtihad Arah Kiblat Berdasarkan Beberapa Tanda Yang Ada,Masjid Abdullah Fahim 11.3.2015
http://www.mediafire.com/download/ef42dmy7beh71ce



Ustaz Shamsuri - BM 14 Bab Pantang Makan Sebelum Sakit Dah Selepas Sakit 17.11.2015
http://www.mediafire.com/download/o3snjyykp7adt5u

Ustaz Shamsuri - BM 21 Bab Masa Bermulanya Waktu Berpuasa ,Masjid Abdullah Fahim 11.11.2015
http://www.mediafire.com/download/tk6u138qyz3n7g2

Ustaz Shamsuri - TN 1 Tafsir Surah Al Maidah Ayat 68-72,Masjid Taman Brown 16.11.2015
http://www.mediafire.com/download/bqwi0jcgv12cgcb

UPDATE 28.2.2017 
Koleksi ceramah ustaz shamsuri tahun 2016

Ustaz Shamsuri - BM 12 Tegahan Makan & Minum Dengan Tangan Kiri,Masjid Sultanah Bahiyah 5.1.2016
http://www.mediafire.com/download/r5cny3nt1t15evu

Ustaz Shamsuri - BM 21 Bab Hukum Bercukup Di Dalam Ihram Atau Umrah ,Masjid Abdullah Fahim 13.1.2016
http://www.mediafire.com/download/id4ymumck63ah2w

Ustaz Shamsuri - BM 12 Bab Mengutip Makanan Yang Terjatuh,Masjid Sultanah Bahiyah 1.3.2016
http://www.mediafire.com/download/r9hus4lr17pue3m

Ustaz Shamsuri - BM 21 Bab Sambungan Hukum Bercukur Semasa Didalam Ihram ,Masjid Abdullah Fahim 9.3.2016
http://www.mediafire.com/download/w3684u2rz11efef

Ustaz Shamsuri - TN 2 Tafsir Surah An Nahl Ayat 89-91,Masjid simpang empat 7.3.2016
http://www.mediafire.com/download/s3z7xs94xmgomqz

Ustaz Shamsuri - BM 2 Bab Bagi Salam Selepas Solat ,Masjid Padang Temusu 22.3.2016
http://www.mediafire.com/download/mkctkfpf0f1lwts

Ustaz Shamsuri - BM 12 Bab Makan Sisa-Sisa Makanan Yang Tertinggal,Masjid Sultanah Bahiyah 5.4.2016
http://www.mediafire.com/download/xdurh2cny99m1kh

Ustaz Shamsuri - TN 1 Tafsir Surah Al Maidah Ayat 73-77,Masjid Taman Brown 21.3.2016
http://www.mediafire.com/download/iakxa4byrfsew2j

Ustaz Shamsuri - TN 2 Tafsir Surah An Nahl Ayat 92-94,Masjid simpang empat 4.4.2016
http://www.mediafire.com/download/cx07itpbamsezeo

Ustaz Shamsuri - BM 14 Bab Berubat Dan Di Suruh Untuk Berubat Bila Sakit,Masjid Muttaqin Jitra 19.4.2016
http://www.mediafire.com/download/mojl54c9l1166rm

Ustaz Shamsuri - BM 21 Bab Mina Dan Hari Bermalam Orang-Orang Haji Di Situ,Masjid Abdullah Fahim 13.4.2016
http://www.mediafire.com/download/r3q7oo80r3ajc1w

Ustaz Shamsuri - TN 1 Tafsir Surah Al Maidah Ayat 78-81,Masjid Taman Brown 18.4.2016
http://www.mediafire.com/download/us4t91crihz62bn

Ustaz Shamsuri - BM 2 Bab Bacaan Zikir Nabi Selepas Solat,Masjid Padang Temusu 26.4.2016
http://www.mediafire.com/download/94cztu341ka6cci

Ustaz Shamsuri - BM 12 Bab Hukum Makan Bawang Dan Masuk Ke Tempat Orang Ramai,Masjid Sultanah Bahiyah 3.5.2016
http://www.mediafire.com/download/fy4me9uplcp7h6j

Ustaz Shamsuri - BM 14 Apakah Yang Dimakan Bagi Orang Sakit,Masjid Muttaqin Jitra 17.5.2016
http://www.mediafire.com/download/6c3zksrei2sa1b6

Ustaz Shamsuri - BM 21 Bab Kuat Bertengkar Dan Suka Bermusuh,Masjid Abdullah Fahim 11.5.2016
http://www.mediafire.com/download/fsau84ktjezftsh

Ustaz Shamsuri - TN 1 Tafsir Surah Al Maidah Ayat 82-85,Masjid Taman Brown 16.5.2016
http://www.mediafire.com/download/tfphxs2yfipasf4

Ustaz Shamsuri - TN 2 Tafsir Surah An Nahl Ayat 95-100,Masjid simpang empat 2.5.2016
http://www.mediafire.com/download/1cyxh93ar1rc6ag


Ustaz Shamsuri - BM 2 Bab Rukun Rukun Dalam Sembahyang,Masjid Padang Temusu 23.8.2016
http://www.mediafire.com/download/i1fzb2136s69l0m

Ustaz Shamsuri - BM 2 Bab Solat Tanpa Toma’ninah,Masjid Padang Temusu 24.5.2016
http://www.mediafire.com/download/x0676hehjhu7hei

Ustaz Shamsuri - BM 14 Bab Kelebihan Habbatus Sauda,Masjid Muttaqin Jitra 16.8.2016
http://www.mediafire.com/download/sf0lzpszslroayk

Ustaz Shamsuri - BM 21 Bab Panas Hati Orang Yahudi Mendengar Hukum Allah,Masjid Abdullah Fahim 10.8.2016
http://www.mediafire.com/download/y21y11iv8nhlh0l


Ustaz Shamsuri - BM 14 Bab Bunuh Diri Dengan Telan Racun,Masjid Muttaqin Jitra 20.9.2016
http://www.mediafire.com/download/dywrd9jew225g8c

Ustaz Shamsuri - BM 21 Bab Jimak Dengan Isteri Dengan Berbagai-Bagai Cara Dibenarkan,Masjid Abdullah Fahim 14.9.2016
http://www.mediafire.com/download/4u3lckzdftdwa5r

Ustaz Shamsuri - BM 12 Bab Hukum Makan Bawang Putih Yang Dimasak,Masjid Sultanah Bahiyah 6.9.2016
http://www.mediafire.com/download/gpl5lyprgayb7bo

Ustaz Shamsuri - TN 2 Tafsir Surah An Nahl Ayat 101-105,Masjid simpang empat 7.9.2016
http://www.mediafire.com/download/xhki3v039vq1uc9

Ustaz Shamsuri - TN 1 Tafsir Surah Al Maidah Ayat 86-89,Masjid Taman Brown 19.9.2016
http://www.mediafire.com/download/17a36bj6fe3txm2


Ustaz Shamsuri - Bicara Perdana,Huffaz Perjana Masyarakat Ke Arah Rahmatun,Masjid Bandar Perda 22.10.2016
http://www.mediafire.com/file/huf7jkhlj4nze8l

Ustaz Shamsuri - BM 14 Bab Bolehkan Berubat Dengan Benda Najis,Masjid Muttaqin Jitra 18.10.2016
http://www.mediafire.com/file/99e5re91j6xknfp

Ustaz Shamsuri - TN 1 Tafsir Surah Al Maidah Ayat 90-92 [17.10.2016]
http://www.mediafire.com/file/grrocsjbgdo4rhe

Ustaz Shamsuri - BM 2 Bab Bacaan Surah Oleh Imam Pada Waktu Subuh,Masjid Padang Temusu 25.10.2016
http://www.mediafire.com/file/v25n9jl998v0s8r

Ustaz Shamsuri - BM 2 Bab Bagi Salam Waktu Jumpa Apa Hukumnya,Masjid Padang Temusu 27.9.2016
http://www.mediafire.com/file/fia1od3dz9vmewl

Ustaz Shamsuri - BM 12 Bab Makan Bersama Dengan Orang Kena Penyakit Kusta,Masjid Sultanah Bahiyah 1.11.2016
http://www.mediafire.com/file/23848186h9d1yp4

Ustaz Shamsuri - BM 14 Bab Ubat Yang Dikhabarkan Oleh Syarak,Masjid Muttaqin Jitra 15.11.2016
http://www.mediafire.com/file/uoa8hsykhrxnmc6

Ustaz Shamsuri - BM 21 Bab Perintah Menulis Al Quran,Masjid Abdullah Fahim 9.11.2016
http://www.mediafire.com/file/7mvwn949m4fty71

Ustaz Shamsuri - TN 2 Tafsir Surah An Nahl Ayat 106-109,Masjid simpang empat 7.11.2016
http://www.mediafire.com/file/9tnht1urhpz5cts

Koleksi ceramah ustaz shamsuri tahun 2017
Ustaz Shamsuri - BM 12 Bab Makan Untuk Beribadah,Masjid Sultanah Bahiyah 7.2.2017
http://www.mediafire.com/file/5nhhsjfhb25qzpq

Ustaz Shamsuri - BM 21 Bab Bersedekah Harta Yang Buruk-Buruk Dan Simpan Harta Yang Elok,Masjid Abdullah Fahim 8.2.2017
http://www.mediafire.com/file/hjlf6qipq3jyamk

Ustaz Shamsuri - BM 21 Bab Solat Wusta,Masjid Abdullah Fahim 11.1.2017
http://www.mediafire.com/file/r1oy02ysowdlvbn

Ustaz Shamsuri - TN 2 Tafsir Surah An Nahl Ayat 110-112,Masjid simpang empat 6.2.2017
http://www.mediafire.com/file/hgnhyvxl222cbin

Kredit: zonkita zonkuliah